torsdag 8. september 2016

Teddynaut himmelen rundt!

"Teddynaut himmelen rundt" er et prosjekt med formål å sende en værballong fra Lademoen opp til Stratosfæren. Bak står Østbyen Frivilligsentral og 7. trinn ved Lilleby skole. Oppstart var fredag 3. september, og ballongen skal opp søndag 2. oktober.


Ballongen er en 1000-grams, og skal fylles med helium. Flight Commander er jeg, Teddynaut, en flott teddy, og jeg skal sørge for at turen opp til ca. 30.000 meter og ned går bra for seg.

 Jeg kommer egentlig fra NAROM, Nasjonalt senter for romrelatert opplæring ved Andøya Space Center. Ørjan Vøllestad er elektroingeniør/faglærer der, og han har hjulpet oss med kunnskap, oppgaver og vist oss hvor vi kan hente ytterligere informasjon.


Ørjan Vøllestad, NAROM.

På romturen vil jeg ha med meg en liten isolert boks (SpaceLab) med en GoPro4, to GPS-trackere, en liten varmekilde og power pack. Siden ballongen skal opp i ca. 30.000 meter kan det bli ca. 55-60 minusgrader, og vår lille varmekilde og power pack vil forhåpentlig sørge for at batteriene til vårt utstyr fungerer hele veien.

GoPro'en skal filme ferden fra take-off til landing, mens GPS-trackerne forhåpentlig vil avsløre hvor jeg lander (jeg kunne selvfølgelig ha ringt og varslet selv, men jeg er for ung til å ha mobiltelefon). :-)

Her er noen bilder fra da jeg fikk møte den herlige gjengen i 7. trinn:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar